Frans Schraven (Lottum, 13 oktober 1873) werd lazarist en ging in 1899 als missionaris naar China. In 1921 werd hij bisschop. Op 9 oktober 1937 werd hij met acht gezellen op gruwelijke wijze vermoord door het Japanse leger, omdat hij weigerde vrouwelijke vluchtelingen als ‘troostmeisjes’ ter beschikking te stellen. Sinds 2012 is in de kerk van Broekhuizenvorst een gedenkkapel met o.a. schilderingen van de priester-kunstenaar Jan Haen CSsR, die de marteldood uitbeeldde van deze verdedigers van weerloze vrouwen.

Zaterdag 30 juni 2018:  Pelgrimswandeling
van Lottum via Arcen naar Broekhuizenvorst (6 km; terug per bus of te voet)

► voor wie wil: door naar ‘Klein Lourdes’, Tienray (12 km; terug per bus)

► ► door bossen en langs vennen naar Lottum (rondwandeling totaal 20 km)

10.30 uur: vertrek vanaf de Markt van het Rozendorp Lottum

17.00 uur: aankomst in Lottum (voor wie de hele rondwandeling maakt)

Bezinningsmomenten
in de Gedenkkapel van Broekhuizenvorst en in ‘Klein Lourdes’, in de kerk van Tienray

Pauze direct na de bezinningsmomenten en naar behoefte

Lottum, Broekhuizenvorst, Swolgen en Tienray liggen aan buslijn 88 Venlo-Venray (uurdienst) waardoor Lottum goed bereikbaar is met openbaar vervoer en de tocht ingekort kan worden tot 6, 8 of 12 km.

Vooraf aanmelden niet nodig ●  Deelname is gratis

www.mgrschraven.nl   ●  www.spvlimburg.nl