December is de maand vol oude en sfeervolle gebruiken. Maar december wordt steeds meer koopmaand. Sinterklaas raakte zelfs wat op de achtergrond door Black Friday, maar nu is het overal Kerst wat de klok slaat. Dat Kerst voluit Kerstmis heet en dat dan traditioneel de geboorte van Jezus, het Kerstkind, gevierd wordt in een plechtige Mis in de kerk, raakt voor velen steeds meer op de achtergrond. We zingen liever ‘All I want for Christmas’ van Maria Carey dan ‘De herdertjes lagen bij nachte’. Ja, Kerst wordt ons voorgesteld als eet- en cadeautjesfeest, want er moet toch vooral geconsumeerd worden. Van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat moeten we kunnen kopen, heel het jaar door, zeven dagen in de week. Ook in Peel en Maas wordt gepleit om de winkels langer open te houden op zon- en feestdagen. Nog langer!? Als ik aandacht vraag voor een beetje meer zondag-rustdag, is dat voor sommigen vloeken in de consumptiekerk. Maar volgens mij betekent zondag veel meer dan naar de kerk gaan. Het is ook tijd nemen voor elkaar, voor fijne ontspanning. De Adventstijd voor Kerstmis helpt wat los te komen van de drukte van alledag en van de 24-uurseconomie met zeven werk- en koopdagen in de week. In een wereld die steeds maar roept “snel snel” en “kopen, kopen”, herinnert de Advent met de adventskrans ons er aan dat Kerstmis zo veel meer is dan glans en glitter, eten en cadeautjes. Kaarsen die verwijzen naar een ander Licht, naar vrede in het hart. Kerstmis heeft dus tijd, rust en aandacht nodig. Hopelijk kunnen we allemaal genieten van een feest dat mensen samenbrengt in de geest van het Kerstkind: vrede, liefde en positieve aandacht voor elkaar. Een gelukkig, ja zalig, Kerstfeest, voor jou, voor mij, voor allemaal.

Pastoor Peter van der Horst