VOORNAAM

Je Voornaam (laten we bijv. eens zeggen:  Peter, Henk, Roger of Frank) is belangrijk, voornaam. Vanaf een ‘pril’ moment aan jou gegeven, wordt die dagelijks wel ergens genoemd, geschreven of: gelezen.

‘Vincentius’
Dat is de naam, voor het vernieuwende samenwerkingsverband dat is ‘geboren’ op 1 januari 2015. Tussen de 7 vertrouwde parochie-namen van: Helden, Panningen, Egchel, Koningslust, Beringe,  Grashoek en Meijel. Waarvan een paar, al meer dan 7 eeuwen oud zijn.
Deze parochies, van die plaats-namen, dragen zelf allemaal een Heilige als bescherm-naam. En bewaren die, met respect. Want, zo blijven wij bidden binnen de gemeente ‘Peel en Maas’ (ook al zo’n zelfde soort ‘verzamel’naam, vanaf 2010) tot de voorspraak van:
het heilige Hart van Jezus; tot Maria en Jozef. Tot de apostel Jacobus. En tot St. Lambertus, die in onze streek in het prilste begin van het christendom langs de Maas zelf het Geloof, de Hoop en de Liefde van de bewoners heeft aangesproken, en daarvoor tot in het binnenste van de Peel ging.

Het is dus – in zekere zin – eigenlijk een doopnaam: ‘Vincentius’. Niet een modern, bedachte naam – hoewel ook die in onze tijd steeds een díepere betekenis hebben, over het doel, en de missie, van zo’n organisatie.
‘Vincentius’. Een vertrouwd klinkende naam.
Verbonden, met de paters van het klooster in Panningen. Voor hen is deze Voornaam, voornaam omdat het hun stichter is. En, een missionair voorbeeld.

De paters van ‘Kepèl’, die verbonden zijn in de geschiedenis met onze verdere parochies: bijv. in Grashoek de paters Hunnekens (er geboren), Raijmaekers (werkzaam) en Janssen (er opgegroeid). In Koningslust pater Konings (als pastoor). In Beringe werd op feestdagen vroeger geassisteerd. In Egchel de paters Giel Peeters en Konings. In Meijel pastor Mouës (als rector v/h zorgcentrum). Uit Helden kwamen vele paters, zoals de paters Hermans en Pubben.

Maar ‘Vincentius’ is ook een naam, waarmee voornamelijk wordt verwezen naar “Lief-dadigheid” (denk maar aan de zogenaamde: ‘Vincentius-verenigingen).

Op 20 maart van dit jaar, ben ik bewust als priester naar zijn graf, in een kerk van Parijs (bij Rue de Bac) gegaan, om tot zijn naam te bidden om bescherming over alle mensen in het hele cluster. Een voorname ervaring. Op zondag 27 september (zijn gedenkdag) hebben we dit met alle 3 de priesters gedaan: in onze parochies zelf, én in het klooster van Panningen.

En allebei hebben we nu, bijna tegelijk, een nieuwe website:

www.vincentdepaul.nl , en u leest nu op: www.vincentiusparochies.nl

Elke keer, dat we die naam intikken, of aanklikken, wordt Vincentius aangesproken.

Kapelaan  Roger Maenen